محمدبن سیرین گوید: سخن گفتن و شنیدن درخواب، تاویل آن از زبان ها مختلف باشد. اگر بیند به زبان تازی چیزی گفت یا شنید، دلیل است با مهتران وی را صحبت افتد و از ایشان عز و جاه یابد. اگر از اخبارهای رسول (ص) استماع كرد و به زبان فارسی گفت یا شنید، دلیل كه وی را با مهتران صحبت افتد و از ایشان نیكوئی بیند. اگر بیند به زبان عربی می گفت یا می شنید، دلیل است میراث یابد. اگر بیند كه زبان هندو می گفت یا می شنید، دلیل است با مردمان بی اصل دون همت، او را كاری افتد. و اگر بیند زبان تركی می گفت یا می شنید، دلیل است سخن ناخوش شنود یا به دست بدكرداری گرفتار شود. اگر بیند به زبان قبطی می گفت یا می شنید، دلیل كه خبر دهاقین شنود و با ایشان او را صحبت افتد. اگر به زبان خوارزمی گفت و شنید می كرد، دلیل كه خبر مكروه شنود یا به شغلی گرفتار شود. اگر بیند كه به زبان صیقلانی می گفت یا می شنید، دلیل كه وی را با مردم بی انصاف شغلی افتد. اگر بیند كه به زبان یونانی می گفت یا می شنید، دلیل است به علم و حكمت و كلام مشغول شود. اگر بیند زبان گرجی می گفت یا می شنید، دلیل كه به صحبت كسی بدخوی و نادان او را غم رسد. اگر دید به زبانی می گفت یا می شنید كه هرگز آن زبان را نشنیده بود و ندانست چه گفت و چه شنود، دلیل است در كاری متحیر شود و نداند كه از آن كار چگونه خلاصی یابد. ابراهیم كرمانی گوید: اگر به همه زبان سخن می گفت و می شنید، دلیل كه به همه كار شروع كند و او رااز آن كار منفعت باشد. جابرمغربی گوید: به هر زبانی اگر كسی گوید و شنود، تاویل آن صلاح باشد. اگر آن سخن خیر بود. اگر به خلاف این است، تاویل آن بر شر و فساد كند. اگر بیند كه به اندامی از اندام خویش سخن می گفت، دلیل كه خویشتن بیند.