حضرت دانیال گوید:
خضابِ ریش پوشش كارها است.
اگر بیند سر و رویش را خضاب می كرد و خضابش رنگ نمی گرفت، دلیل كه ظاهر حال را به مردمان نماید.
اگر بیند خضابش رنگ گرفت، دلیل كه حالش نیكو گردد.
محمدبن سیرین گوید:
اگر بیند خضاب به چیزها می كرد، دلیل كه مردم او را منكر شوند كه او خود را به كارهای محال و ناپسندیده دهد.چ
اگر بیند خضابش نیكو رنگ گرفت، دلیل كه حالتش پوشیده شد.
اگر بیند دست و پای خویش را به حنا خضاب می بست، دلیل كه مال از دست رفته باز آید.
اگر بیند هر دو دست و پای خویش را خضاب بست، دلیل كه فرزندان یابرادران خود را بیاراید، به آرایشی كه خلاف دین و شریعت بود.
ابراهیم كرمانی گوید:
اگر بیند كف دست خود خضاب می كرد، دلیل كه در طلب معیشت رنجور گردد.
اگر بیند كه هر دو دست خود به خضاب نگاه می كرد، دلیل كه خداوندِ مكر و حیله بود در كسب و عمل خود.
اگر بیند دست او بهم شده است، دلیل كه او را عزیزی بمیرد یا خود هلاك شود.
اگر بیند دست و پای را چون زنان خضاب كرد، دلیل كه در ترس و بیم عظیم افتد.
اگر این خواب را زنی بیند او را خرمی و شادی بود، زیرا كه این خضاب كردن ایشان رسم بود.
اگر بیند كه هر دو دست و پای او بنفش بود، دلیل كه در كسب و كار حیله كند.
اسماعیل بن اشعث گوید:
اگر مردی بین دست و پای خود خضاب كرد، دلیل كه كاری كند كه مردمان بر وی افسوس كنند و بخندند.
اگر بیند سرانگشتان را خضاب كرد، دلیل كه تسبیح كند.
اگر بیند هر دو دست را به خضاب كردن نقش میكرد، دلیل كه با دوستان مكر و حیله بازد.
حضرت امام جعفر صادق فرماید:
خضاب كردن در خواب بر چهار وجه است.
اول: كار ناشایسته بی حاصل.
دوم: آرایش حال دنیا.
سوم: طلب جاه.
چهارم: معروف شدن به دروغ گفتم